Pagani: 10 ключевых моделей за 20 лет

Представлена финальная версия суперкара pagani zonda revolucion

Pagani Zonda

The Pagani Zonda is a delicious slice of car lust to come out of Italy and one of the most highly sought after supercars in the world. There have been no lack of Zonda variants since its debut in 1999 and just when we keep thinking production is over, Pagani shows us another one-off variant for a special client. Despite the number of variants, there have been less than 200 cars built and sold so this is a really rare supercar.

The Pagani is considered by many as a hard edged car with stupendous performance and handing out of this world. Many components of the Zonda have a minimalist beauty to them, such as leaving body panels in unfinished carbon-fiber, or leaving suspension and chassis components fully exposed, and the pieces of the instrumentation panel looks like jewels in some ornate setting. The attention to detail and craftsmanship is amazing, and you can really see that in the photos below.

It isn’t just the interior and level of detail that make these cars special because the Zonda engines continue the madness. The Zonda S for examples uses a 7.0 L (427 cu in) AMG–tuned monster. It produces 540hp (400 kW) and the car can accelerate to 62 mph (100 km/h) in 3.7 secs, to 100 mph (160 km/h) in 7.5 secs and complete the quarter mile in 11.3 secs. Lateral acceleration on the skidpad is 1.18 g(11.6 m/s²), it can reach a top speed of 208 mph (335 km/h). Fast forward a few years to the release of the Zonda R and the V12 AMG power plant has 750 horsepower and the car hits 60mph in 2.7 seconds, with a maximum speed of 233mph.

To get a sense of how this company operates you need to hear the story behind the conception of the Zonda R. The Zonda F was a powerful enough car, a street-road version, which too, was a limited production run. But, one day, one of the customers who already owned several F models wondered what it would be like to have a track-version. You are getting a sense for how we see so many Zonda model variants. On January 2022, we were teased with shrouded images of what is purported to be the last ever Zonda to be made. Design Firm LMM Design released this information on their Instagram page ahead of a full reveal later this year. For now, all we know is that it is a Zonda 760 Series Roadster.

1 La Nonna — The Grandmother

Via Speedhunters

The La Nonna Zonda, aka «the Grandmother», is undoubtedly the most special Pagani in existence. It’s actually the test vehicle that development for every edition of the Zonda has been carried out on. Technically it’s a C12 prototype, but it’s been rebuilt so many times with new parts that it’s very much a separate beast.

Via Speedhunters

Everything from new engines and gearboxes to new body parts were all tested first on this one car. Throughout its many test runs, it’s racked up an unbelievable number of miles. The car’s odometer is reported to be over 1,000,000km (621,371 miles), surely ranking it among the highest-mileage supercars ever.

Zonda F

В названии новой модели Zonda F, представленной в Женеве в 2005 году, основатель Pagani хотел увековечить имя старого друга, чемпиона Формулы 1 Хуана-Мануэля Фанхио, на начальном этапе принимавшего участие в разработке суперкара.

Огромный двигатель AMG V12 этой двухдверки был закрыт прозрачной крышкой, как у Zonda Roadster. Кстати, Zonda F стала первой моделью Pagani, спроектированной с использованием аэродинамической трубы. Таким образом, автомобиль получился очень обтекаемым. На нём по-прежнему стоял 7,3-литровый двигатель, мощность которого увеличили до 602 сил. Всего выпустили 25 Zonda F и Zonda F Clubsport, что делает их одними из самых массовых версий суперкара Zonda на сегодняшний день.

Кузов

Монокок из углерода и титана, стал более жестким, чем когда-либо. Колёсная база была увеличена на 47 мм для придания автомобилю максимальной устойчивости. В кузове размещены резиновые топливные ячейки и четыре высокопроизводительных топливных насоса. Заправка осуществляется через горловину, рассчитанную на быстрое пополнение запаса топлива как на гоночном автомобиле.

Передний и задний подрамники совершенно новые и предназначены для крепления элементов подвески новой конфигурации. Для изготовления подрамников применен авионал — высокопрочный алюминиевый сплав с добавлением меди(4,75%), магния (0,5%) и кремния (1,4%).

Для структурных элементов кузова, предназначенных для крепления двигателя и коробки передач, использован эргал — прочный алюминиевый сплав, которой по прочностным характеристикам не уступает металлу, но имеет меньший удельный вес.

Внешние панели кузова изготовлены из карбона MD System, который применяется на всех автомобилях семейства Zonda. Даже гайки крепления колес на Zonda R изготовлены из титана — в ателье Pаgani сделали все, чтобы снизить общий вес автомобиля и это им удалось, вес машины составляет всего 1070 кг.

Интерьер

Интерьер новой Zonda R отличается от предшественниц определенной степенью аскетизма. Это не удивительно, ведь автомобиль предназначен не для повседневной езды, а для гоночного трека. Сиденья с хорошей боковой поддержкой, пятиточечные ремни безопасности. Алюминиевые раструбы климатической системы, многочисленные тумблеры включения различных систем. Большое электронное табло, и множество мелких аналоговых приборов выводят информацию с многочисленных датчиков.

Все это облачено в карбон и алюминий. Рядом под пассажирским креслом разместился большой огнетушитель.

Zonda R — автомобиль, не предназначенный для дорог общего пользования, он не вписывается в регламент ни одной из гоночных федераций. Это автомобиль, созданный для получения бесконечного удовольствия от вождения без компромиссов и без ограничений.

Все это прекрасно понимают люди готовые стать его обладателем при цене от 1,5 миллиона евро. 

7 R — Built For The Track

Via Wikimedia Commons

The Zonda R was the first track-only iteration of the Zonda lineage. It uses a 6.0L V12 engine out of Mercedes’ CLK GTR, but power has been upgraded to 740hp. CEO Horacio Pagani hinted at the time of release that the R was a test bed for the Zonda’s eventual replacement, the Huayra.

Via Driving UK

Despite the design of the R looking similar to other Zonda editions, underneath it’s almost entirely new. In fact, it’s been reported that only 10% of regular Zonda components are shared with the R. The track special Zonda is one of the more common Zonda editions, with 15 sold through a three-year production run.

Кузов

Pagani Zonda С12 стала кульминацией огромного опыта работы Пагани с углеродным волокном. Еще работая дизайнеров в Lamborghini он купил один из первых автоклавов — печь для производства карбона. Годы совершенствования технологии производства позволили создать неповторимые элементы кузова нового автомобили. И хотя к концу 90-х применение карбона стало довольно распространённым явлением среди автопроизводителей, Пагани несомненно поднял его использование не новый уровень.

Ядро кузова нового автомобиля Zonda C12 — монокок из углеродного волокна

Использование карбона позволило сделать очень прочную капсулу для защиты водителя и пассажира, и вместе с тем сделать автомобиль очень легким, что так важно для спорткара

Спереди и сзади к монококу крепились алюминиевые подрамники, на которых располагались элементы подвески и двигатель. Сами очертания кузова навеяны знаменитыми «Серебренными стрелами» Sauber-Mercedes, это тем более заметно, если смотреть на автомобиль сверху. Другими отличительными чертами кузова стали маленькие круглые фары-спереди, и собранные вместе четыре выхлопные трубы сзади.

4 Cinque — Not Actually The Last One

Via Tom Hartley Jnr

The Cinque was originally planned to be the last of the Zonda line, but exceptional customer demand meant it simply became another iteration of the ever-popular car. Developed at the request of a dealer in Hong Kong, the Cinque was designed as the road-legal version of the R, sharing many parts in common.

Via Tom Hartley Jnr

Improvements were made to make the car slightly better suited to the road, including three gearbox modes: Comfort, Sport and Race. Track suspension and bare-bones design meant even Comfort mode wasn’t exactly comfortable but it was a significant improvement over earlier models.

Двигатель

Zonda R получила новый двенадцати цилиндровый, 48 клапанный мотор Mersedes-Benz AMG, объемом 6 литров. Двигатель выдает 750 л.с. и крутящий момент в 710 Нм. Отличный отклик на работу падалью акселератора достигается через механический привод дроссельной заслонки, минуя электронику.

Система выхлопа изготовлена из инконеля (жаропрочный никель-хромовый сплав) с керамическим покрытием для более эффективного рассеивания тепла. Создана полностью новая система забора воздуха.

Воздухозаборник размещен даже на крыше автомобиля, все это сделано для обеспечения воздухом работы самого двигателя, так и для его охлаждения.

Автомобиль буквально напичкан современной электроникой, которая фиксирует параметры работы двигателя, размер прижимной силы действующей на каждое колесо и позволяет использовать широкий набор регулировок.

Новый мотор способен разогнать автомобиль до скорости 10 км/ч за 2.7 сек, а максимальная скорость превышает 350 км/ч.

Every Pagani Ever Made

In a workshop in Pagani’s factory — a low-slung, nondescript facility in a grimy industrial estate between Modena and Bologna — there is always a hive of activity. Before that the factory was busy churning out the Pagani Zonda, his first supercar, a classic. The company was founded in 1992 by the Argentinian Horacio Pagani, and is based in San Cesario sul Panaro, near Modena, Italy. His progression is a story of a baker’s son in Argentina to a smart young engineer seeking his fortune in Italy.

From humble roots in Argentina he was obsessed with cars from a young age. In 1983 he moved to Italy to pursue his dream of building a supercar, joining Lamborghini where he later built the Countach Evoluzione, a concept Lambo with heavy carbon fiber throughout. When Lamborghini refused to buy an autoclave it signaled the end of his career at Lamborghini. In 1991 he went out on his own with his own consultancy called Modena Design which still exists today. It is a firm focused on making carbon fiber composites for Formula One cars and clients like Daimler, Ferrari and Aprilia . Soon afterwards, in 1992 Pagani Automobili Modena was founded by Pagani. It took seven full years till the Zonda was ready.

In its first year, the Modena, Italy-based outfit started construction of a vehicle known internally as the «C8 Project.» To the general public, Pagani would call its first car the «Fangio F1,» inspired by five-time Argentinian Formula One champion Juan Manuel Fangio. But following Fangio’s death in 1995, Pagani changed the vehicle’s name to the Zonda C12. With Mercedes-Benz and Pagani agreeing to an engine partnership in 1994, in which every Pagani would use a German-built V12, the company was on the fast track to production. And in 1999, the first fully formed Pagani supercar showed its face to the general public. The Zonda C12 debuted at the Geneva Motor Show in 1999. It was an instant hit, a supercar that was unique and special and unlike any other supercar ever before it. While Pagani has only two models to its name so far (the Zonda and the Huayra) it has tweaked and improved the basic formula for its models over the years. Pagani has also been the master of creating individual models and one-offs, and you can see from the model list below, most of its variants are just that.

Pagani Huayra

The Pagani Huayra replaced the Zonda and it’s highlights include its acceleration (ludicrous), traction (amazing), steering (old school wonderful), braking (immense) and its grip mid corner. Arguably the most exclusive, best looking, best driving supercar there has ever been. The body of the Huayra is once again a showcase of cutting edge automotive technology. The Huayra chassis has a new titanium laced secret. Already seen on the final Zondas, this ‘Carbon-Titanium’ tub is as strong as conventional carbon-fibre but the added titanium gives the structure some elasticity in one direction, making it less likely to crack on impact.

Just like the Zonda, the Huayra features an interior that is a pure work of art. It is a combination of the finest leathers and lightweight materials like carbon-fiber and brushed aluminum. Many of the details are exquisitely shaped, including the fact that ever nut and bolt on the Huayra has the Pagani insignia on it. You can see that the carbon weave runs in the same direction, even between the doors and body, that is just amazing. The cabin is a leather, carbon fiber and aluminum cocoon of obsession, just check out some of the images below for proof.

Thanks to the extensive use of lightweight materials and careful engineering, the completed Huayra tips the scales at just 1,350 kg and with over 750hp you are talking Veyron levels of performance and it is rear wheel drive, unlike the Veyron. The performance has been described by some automotive journalists as “violent is the best word to sum up a trip from 1500 to 6500 RPM” or “the engine is just phenomenally powerful, and when it’s delivering the full 737lp ft of torque, it scrambles your brain”. And the compliments keep coming; «Nothing will ever be the same again, not once you’ve experience the ferocious Pagani Huayra» and «a waver of turbo boost sneaks up from behind you, hooks its fingernails into your nostrils and pulls your head back hard». I guess Horatio Pagani did it again, he built another cracking supercar.

The Huayra features an incredible twin-turbo, 6.0-liter AMG sourced V12 engine delivering an impressive 730HP and 730lb-ft of torque. The Mercedes-AMG V12 is once again a completely custom unit built for Pagani, with an internal designation of M158. In order to produce the required power AMG opted to use forced induction, in this case using two turbos. One of the key areas of development was throttle control and reducing the notorious turbo-lag.

Трансмиссия, ходовая часть

Автомобиль Zonda R это действительное нечто новое в семействе суперкаров от Горацио Пагани. В довершении ко всем новинкам, он получил и новую коробку передач. Это 6-ти ступенчатая секвентальная коробка XTRAC 672 с магниевым корпусом и подрулевыми переключателями скоростей. 20 миллисекунд это время, которое необходимо Zonda R, чтобы переключить передачу.

Привод традиционно приходится на заднюю ось с самоблокирующимся дифференциалом. Подвеска независимая с рычагами из кованного авионала, витые пружины и амортизаторы регулируемой жесткости Ohlins.

Останавливать машину призваны углерод-керамические тормоза Brembo c 6-ти поршневыми суппортами спереди и 4-х поршневыми сзади. В помощь водителю при торможении приходит 12-ти канальная система ABS от Bocsh — Bosch Motorsport.

Весь автомобиль: подвеска, мотор, угол атаки заднего антикрыла, все рассчитано на то, что водитель сможет выбрать оптимальные настройки для конкретного стиля езды и конкретной трассы.

Обут автомобиль в 19″ легкосплавные диски спереди и 20″ сзади. Резина специально разработана для Zonda R в компании Pirelli — Pirelli P Zero Zonda R — спереди 255/35/19 и 335/30/20 на задней оси.

Интерьер

Как и подобает суперкару интерьер Zonda C12 подстать автомобилю: анатомические сиденья, спортивные ремни безопасности, «авиационные» тумблера на панели, раструбы климатической системы. В отделке присутствуют карбон — неизменный атрибут марки, матовый алюминий и дорогая кожа — все это подчеркивает что это не просто автомобиль.

Всего было построено 5 автомобилей из первого поколения Zonda, один выставочный образец, один для краш-теста, и три были проданы заказчикам.

Цена на Pagani Zonda C12 в 1999 году составляла 320 000 долларов и это один из немногих автомобилей, который после продажи начинает не дешеветь, а дорожать. 

Zonda La Nonna

Первую модель Pagani — Zonda C12 – основатель компании Горацио Пагани явил миру в 1999 году на автосалоне в Женеве. До неё были изготовлены несколько прототипов, принимавших участие в различных тестах. Но среди этих машин была одна, с которой всё началось и на которой обкатывались коробки передач, двигатели и прочие узлы для таких моделей, как Zonda S, Zonda S 7.3, Zonda F, Zonda Cinque и Zonda 760. За всё время работы над ними этот суперкар проехал более 1 000 000 км.

Он называется La Nonna — «бабушка» в переводе с итальянского. То есть, по сути, это бабушка всех суперкаров Pagani. И сегодня она представлена в экспозиции музея компании в Модене, Италия. Изрядно помучившийся на многочисленных тестах прототип был восстановлен Pagani в 2015 году к 60-летнему юбилею основателя фирмы. Сверкающий наполированными боками суперкар оснащён в данный момент 760-сильным мотором AMG V12, как у Zonda 760RS и 760LH, принадлежащих Льюису Хэмильтону.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Online avto service
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: